India - Reisverslag uit Benares, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Benares, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu

India

Door: Lea

06 November 2017 | India, Benares

Zaterdag 4 november.
Onze trouwdag, we ontbijten heerlijk, omeletje, fruit, toast, koffie de dag begint goed want onze “aparte “dame is door het personeel wakker gerammeld dus is ook op tijd. Wel zorgt ze altijd heel goed voor de chauffeur en bijrijder, brengt hun het ontbijt. We vertrekken en gaan naar de GANGES het is zaterdag dus extra druk doordat de bevolking er ook zelf naar toe gaat. We zien massa’s wassende mensen in de GANGES. Ook moeten wij weer op de foto. Bedelaars, mensen met cobra’s in bakjes, zielige kinderen allemaal aan het bedelen, maar iemand gaf 1 kindje iets en voor je het weet staan ze allemaal om je heen, helaas maar geen beginnen aan. Om 10.30 uur vertrekt de bus richting Varanassie onze voorlaatste plaats die we gaan bezoeken. Onderweg zien we weer een ontzettend oud gedeelte, we rijden continu door kleine dorpjes waar vaak veel marktkramen staan, afgewisseld met een “snelweg “maar deze gaat ook dwars door de dorpen. Wat een stank voor al die mensen, die er wonen. Nadat we weer een tolplaats passeren zien we een hele familie rijst dorsten, ze slaan met z’n allen de rijst eruit. Een zeer kleurrijk mooi gezicht om te zien. Vlgs onze reisleider helpt hierbij het hele dorp. Weer verder zitten we zelfs in de file, deze wordt veroorzaakt omdat men gewoon een kruispunt oversteekt, vrachtverkeer, bussen, brommers, auto’s, hoe het hun uitkomt. Als we weer verder kunnen, weer een file, ze zijn er een brug aan het bouwen, het verkeer gaat rechts en links, geen omleiding zoals bij ons, wat een mensen massa. We zitten nu in Varanassie zelf het is een bedevaarts stad, vandaag is een speciale dag een groot offerfeest, DEV DIWALI genoemd, de kranten staan er vol van. We komen ongeveer 14.00 uur aan in het Hotel, hebben tijd tot 16.00 uur, dan een rikscha naar de oude stad en Ganges. We halen het net, vlug een hapje want we krijgen voor vanavond 21.00 uur niets meer. Als we buiten komen staan de rikscha’s al klaar, een hele rij en onze toer gaat beginnen. NIET TE GELOVEN …. Wat een toer op onze rikscha door de overvolle toeterde stad, 3 kwartier, voordat we zo dicht mogelijk bij de GANGES zijn, het laatste stuk gaan we te voet. Bij Maar ook andere weggebruikers zeker 10 duizenden andere mensen willen naar de GANGES om de crematies en ceremonies zien. Dit speciale feest lijkt wel Kerst en Nieuwjaar samen maar dan op 1 plek, ook onze india’s gids is zeer blij juist vandaag hier te mogen zijn. Hij zorgt dat we een boot voor vanavond krijgen, om de 7 kilometers met olie lampjes verlichte Ganges te zien. Dit is niet te beschrijven, niet op beeld vast te zetten…. Overal mensen, mooi aangekleed zingend naar de GANGES, mensen met een brandcar met overledenen die juist vandaag gecremeerd mogen worden. Alles zo bijzonder, het is niet ons geloof, maar het doet je wel iets, we steken ook allemaal een offerte aan wat we met z’n allen op de rivier zetten. Dan vaart de boot dicht langs de crematie plaats, Mieke telt nu op dit moment 17 crematies met familie, een zeer indrukwekkend gebeuren, wij zijn ook blij dat we dit mogen mee maken. Voordat we de boot instapte was er weer een paniek momentje de “aparte “dame was kwijt….OEI OEI we zijn met 25 mensen maar met 1 ervan is er altijd een probleem, je gelooft het niet … maar ze wordt gevonden, de reisleider instrueerde mannen van daar om haar te zoeken. We gaan door de mensenmassa weer terug, wat een volk, weer de rikscha’s, onze is er nog niet dus we moeten FF wachten. De jongen fiets zijn benen onder het lijf vandaan, aangekomen in het Hotel ….. RUST. Morgen om 5.00 uur op, om de zonsopgang op dezelfde plek te zien, maar nu niet met rikscha’s, onze eigen bus. De avond buiten een lekkere Mojhitto gedronken, Wally “hoe kan het toch” een Wiskey “. Gezamenlijk blijven we best lang zitten Mieke, Jos en Ad, we krijgen de avond makkelijk om, 24.00 uur toch maar naar bed want het wordt een hele korte nacht.