India - Reisverslag uit Fatehpur, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Fatehpur, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu

India

Door: Lea

01 November 2017 | India, Fatehpur

Maandag 30 oktober ’17
Vroeg uit de veren en deze dag gaan we op naar Agra, met onderweg een pauze bij fort Fatehpur Sikri, de oude Mongul-hoofdstad die na 40 jaar bewoning door gebrek aan water is verlaten. In Agra, gelegen aan de rivier Yamuna bezoeken we weer een mooi fort, ook weer ontzettend groot en opgetrokken uit de rode zandsteen waar alle forten hier van zijn gemaakt. Van hieruit zien we de TAJ MAHAL al liggen. Dit is een van de moderne wereldwonderen en ongetwijfeld een van de mooiste bouwwerken ter wereld. Hij ligt in de SMOC maar we maken genoeg foto’s. We verlaten het fort en krijgen een uitgebreide lunch, later blijkt dat we daar heel gelukkig mee zijn….. we vertrekken nu naar de TAJ MAHAL voordat de zon ondergaat willen we er zijn om deze met de zon te fotograferen. Bij aankomst zoals gewoonlijk: “de verkopers “maar ook bedelende gehandicapte kinderen, ontzettend zielig om te zien, je zou je beurs wel kunnen uitschudden, maar we kunnen niet iedereen voorzien. De rij is ontzettend lang, maar de mensen van het eigen land betalen een tiende van de prijs van wat wij betalen, daarom kunnen we gelukkig al een heel stuk doorlopen en komen op het einde weer in een gezamenlijk rij. We zijn een bezienswaardigheid, vooral omdat we ook in de rij staan, waar mensen goed naar je kunnen kijken. Eenmaal binnen een goede controle, foeieren, tassen controle, geen snoep, sigaretten en aanstekers. Door de poort zien we het imposante gebouw voor ons, wij zijn niet de enige hier, duizenden mensen zijn hier aanwezig. Voor de mensen van het land, een droom om hier te mogen komen, maar ook wij vinden het geweldig, zeker het mooiste bouwwerk wat ik tot nu toe heb mogen bewonderen, niet vast te leggen op foto of film. Het was een lange dag, als we terug rijden naar ons Hotel, wat bijzonder mooi van buiten uitziet, blijkt het overboekt, men is met de versieringen voor een bruiloft bezig. Op naar een ander Hotel, bij het eerste aanblik zien we al dat het minder is. Er wordt flink geklaagd over schoonmaak, bedden, kamers, eten en bediening. We nemen het maar voor lief, we zijn allemaal moe maar kras krijgt hier wel een bericht over. We hebben in de middag gelukkig goed gegeten en dat komt nu van pas. We besluiten een klein hapje te eten bij de MAC DREG, eigenlijk hilariteit, in India en dan hier te eten, het smaakt ons goed en met veel geluk kunnen we de overvolle weg oversteken. Slapen die nacht is minder omdat je weer in een grote toeterende, stad bent. We zijn vroeg op en horen dat die nacht de “aparte” dame die alleen reist, niet lekker was geworden…Er is een dokter voor gebeld en die heeft aangegeven dat ze waarschijnlijk “ziek “in haar hoofd was, dit wisten wij nog niet………. Hier over kan ik blijven schrijven dus wij lichten dit liever persoonlijk toe. Er valt nog al wat over te praten......maar we hebben vakantie en laten het zoals het is.