India - Reisverslag uit Mandāwar, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Mandāwar, India van 2017reisINDIA - WaarBenJij.nu

India

Door: Lea

28 Oktober 2017 | India, Mandāwar

Woensdag 25 oktober.
Zo we zitten in de bus en vervolgen onze reis naar Mandawa circa 7 uur rijden, 280 km rijden. Vannacht gelukkig goed geslapen met dank aan Jos zijn oordopjes, we liggen nl op een kamer die op een hoek ligt waar van alle kanten de geluiden van het verkeer te horen is, voornamelijk de toeters! Om 6.30 uur wake upp. Call 7.00 uur ontbijt en 8.00 uur vertrek en verwachtte aankomsttijd 17.00 uur. Iedereen is op tijd, we leren enkele India’se woordjes, zoals goedemorgen als “anasthee” uitgesproken en “sugria” dank. De chauffeur kan het wel op prijs stellen als we hem in zijn taal aanspreken en lacht hartelijk. Ook de “ loopjongen” is weer van de partij. Als we de ontzettend drukke stad uitrijden en weer in een andere provincie komen holt hij naar buiten om de TAXS te betalen, we stoppen op een 14 baans autoweg, dan heb je enig idee hoe druk het hier is, er blijft een stroom van verkeer. Duidelijk zien we de SMOC die we ook al op het vliegveld zagen, niet gek met dit verkeer hier. Sonnie onze reisleider zal ons vandaag iets vertellen over zijn land, hij woont zelf en New Delhi en spreekt goed Nederlands, als we er naar vragen horen we dat hij voor 11 maanden in Nederland heeft gewoond om Nederlands te leren en woont nu weer in zijn geboorteland. Deze ochtend moeten we als allereerst de stad uit zien te komen, in spitstijd, we krijgen te horen dat je in India 3 dingen nodig hebt: EEN ZEER GOEDE TOETER…..REMMEN…..en GOOD LUCK. We rijden nu de tweede dag en weten wat hij bedoeld. De reis is in een woord geweldig, het vliegt om, de eerste stop om 10.00 uur is bij een lokale bierbrouwerij… ons motto…. ergens op de wereld is het al zeker 16.00 uur en er wordt besteld ( niet iedereen ) maar als je een eigen brouwerij tegen komt moet je er natuurlijk gebruik van maken. 3 soorten bier, de Premium blijkt de lekkerste, een pull voor 250 roepies omgerekend 3,40 euro. We rijden inmiddels op een grote weg en passeren allerlei dorpen kijken onze ogen uit. Koeien in grote getalen langs de grote wegen, een enkele keer zien we apen in de bomen, vol gepakte kamelenkarren, paard en wagen, kleurrijk versierde vrachtwagens, fel gekleurde TUC TUCS, maar vooral de luid toeterende mede weggebruikers. Er wordt op een lokale markt voor wat van fruit te kopen en.... natuurlijk voor de fotomomenten en weer moeten wij op de foto, geweldig toch. De koeien lopen op de markt gezellig mee, ook brommers, fietsen en de lokale bevolking. We drinken een coconut, eten fruit, kopen gebrande pinda’s, maken foto’s en de tijd is weer om. De mensen zijn zeer vriendelijk, iets wat ons allen opvalt. Lunch pauze gezamenlijk buffet, ongeveer hetzelfde als gisteren. We vervolgen onze weg, Sonnie trakteert in de bus op een drankje ( rum eventueel met cola )omdat zijn vader jarig is, de stemming komt er in. Ook worden de namen van de groep nog eens herhaald zodat we ze een beetje kunnen onthouden. Dan is het wel weer leuk met een grote groep, verhalen uitwisselen en lachen, zo zie je maar alles HEBT VOOR EN TEGEN!!!! Tegen zonsondergang komen we aan in ons verblijf, super mooi, zo maar in de DESSERT, allemaal mooie huisjes uit leem opgetrokken, ieder een voor eigen verblijf. Meteen bij binnenkomst wordt er, zoals gewoonlijk, weer van alles verkocht, ditmaal zijn het poppen van deze streek. Later op de avond is er een show die we kunnen bewonderen. We eten alla card, wat zeer goed bevalt, als de zaal vol is krijgen we LIVE muziek….niet bepaald onze smaak zullen we maar zeggen, jammer Wally geen panfluit…we nemen nog een afzakkertje en gaan tegen 23.00 uur slapen.